Joet kuivuvat – Saksan talouskin oireilee

Viime kesänä Saksassa lomailleet saattoivat havaita joidenkin jokien vedenpinnan vajonneen tai paljastaneen joen uoman. Tämä ei haitannut vain lomailijoiden maisemakuvia, vaan myös Saksan taloutta, sillä Keski-Euroopassa joet ovat teollisuuden kannalta merkittävä liikenneväylä. Kesäkuukausina joidenkin Saksan jokien pinnat vajosivat niin alhaisiksi, etteivät isommat alukset pystyneet niillä liikennöimään.

 

Kirjoittaja on PTT:n metsäekonomisti Matti Valonen 

 

Viime kesänä Saksassa lomailleet saattoivat havaita joidenkin jokien vedenpinnan vajonneen tai paljastaneen joen uoman. Tämä ei haitannut vain lomailijoiden maisemakuvia, vaan myös Saksan taloutta, sillä Keski-Euroopassa joet ovat teollisuuden kannalta merkittävä liikenneväylä. Kesäkuukausina joidenkin Saksan jokien pinnat vajosivat niin alhaisiksi, etteivät isommat alukset pystyneet niillä liikennöimään.

Yksi näitä jokia oli Euroopan tärkeimpiin vesikuljetusreitteihin kuuluva Rein. Alpeilta alkunsa saava Rein virtaa Sveitsin, Saksan ja Alankomaiden läpi. Teollisuuden kannalta Reinin parhaita puolia on sen tarjoama väylä Euroopan suurimpaan satamaan Rotterdamiin. Kun jokea pitkin tehtävät kuljetukset hankaloituvat tai seisahtuvat, on siihen luottavien yritysten siirrettävä kuljetuksia raiteille tai teille. Joki on niin tärkeä kuljetusreitti, että häiriöt sen liikennöinnissä heijastuvat koko Saksan talouteen.

Saksan talous on Suomen näkökulmasta tärkeä, sillä se on maamme tärkein kauppakumppani. Viime vuonna 15 prosenttia viennistä suuntautui Saksaan.

Talousvaikutukset koostuvat kohonneista kuljetuskustannuksista ja pidentyneistä toimitusajoista, jotka molemmat näkyvät suoraan yritysten viivan alla. Raide- ja tiekuljetukset ovat vesikuljetuksia kalliimpia. Niiden käyttöönotto vie oman aikansa, sillä se edellyttää uusien kuljetussopimusten tekemistä logistiikka-alan yritysten kanssa. Pidentyneet toimitusajat heijastuvat muihin yrityksiin viivästyneinä tuotetoimituksina, mikä kohottaa niiden tuotantokustannuksia. Lopulta kustannusten nousu näkyy kuluttajan kukkarossa.

Reinin lisäksi muutkin Keski-Euroopan joet, kuten Tonava ja Elbe ovat viime vuosina kärsineet samasta ongelmasta. Erityisen haitallista jokien kuivuminen on Keski-Euroopan sisämaissa (Sveitsi, Itävalta, Unkari, Tšekki ja Slovakia), joiden vienti nojaa jokiin.

Viime kesän Reinin vedenpinnan vajoamisen taustalla oli Keski-Eurooppaa otteessaan pitänyt helle, joka rikkoi lämpöennätyksiä. Pidemmän päälle Rein-joen kuivumiseen vaikuttavat Alppien ohenevat jäätiköt ja sadealueiden muutokset. Ilmastonmuutoksen myötä helteet lisääntyvät, jäätiköt sulavat ja sadealueet muuttuvat, joten liikennöintikatkoja nähdään Rein-joella vastedeskin.

Kirjoitus on julkaistu Maaseudun Tulevaisuudessa 9.9.2019