”Yllätys – taas tuli talvi”, Satu Nivalainen

                                  Maaseudun Tulevaisuus / PTT:n taloustutka 24.1.2011

Lumi on tänä talvena aiheuttanut kitkaa monessa maassa. Joulukuussa nähtiin lentoliikenteen peruutuksia ja myöhästymisiä eri puolilla Eurooppaa. Keski-Euroopan taipuminen poikkeuksellisen lumimäärän alla ei ole ihme. Mutta miten luminen talvi voi yllättää myös Suomessa?

Talvi on testi yhteiskunnan toimivuudelle. Kuluvana talvena massiivinen lumimäärä on aiheuttanut monenlaisia ongelmia. Taloyhtiöt ja omakotitaloasujat ovat olleet pulassa katoille ja kulkureiteille kertyneen lumen vuoksi. Lumi ja pakkaset ovat myös ruuhkauttaneet ja viivästyttäneet liikennettä.

Viime talven tapaan erityisesti raideliikenteen takkuilu on noussut puheenaiheeksi. Vaikeuksia on ollut sekä pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä että valtakunnallisessa kaukoliikenteessä. Suomen vaativat olosuhteet ovat kalustolle liikaa. Kun lisäksi radan ja kaluston kunnossapidosta vastaavat eri tahot, soppa on valmis. Oikea käsi ei tiedä, mitä vasen tekee.

Liikennejärjestelmän toimintavarmuudella on suurempi merkitys kuin äkkiseltään voisi kuvitella. Se vaikuttaa koko yhteiskunnan toimintaan ja kansalaisten hyvinvointiin. Myöhästymiset aiheuttavat matkustajille harmitusta ja yhteiskunnalle lisäkustannuksia. Liikenteen sujuvuus on keskeistä myös elinkeinoelämän toiminnalle ja tätä kautta maamme kilpailukyvylle. Kovassa kansainvälisessä kilpailussa ei ole varaa jäädä sään armoille.

Myös jalan liikkuvia luminen talvi koettelee. Jalkakäytäviä ei huolleta tarvittavaan tahtiin. Kunnan ja tontinomistajan vastuu on sirpaloitu; kunta huolehtii kadusta ja tontinomistajat jalkakäytävistä. Seurauksena on kirjava huoltokäytäntö samankin kadun varrella. Varsinkin liukkaalla kelillä jalankulku on monesti uhkapeliä. Montakohan kaatumista ja murtumaa tänäkin talvena ehkäistäisiin riittävällä hiekoituksella?

Kaavoituksen pullonkaulat paljastuvat lumen myötä. Etenkin Helsingissä lumivara ja lumenkasaustilat on usein unohdettu kaavoituksesta. Valtaosa kaduista on nykyiselle lumimäärälle liian kapeita. Kun tähän vielä lisätään katujen molemmin puolin pysäköidyt autot, talvikunnossapito on hyvin haastavaa. Auraamaan ei mahdu kunnolla. Tuloksena on kapea, yhden auton mentävä perunapelto. Lumenkuljetus ontuu ja lumikasat tukkivat katuja ja kulkureittejä entisestään.

Löytyy lumen keskeltä tietenkin valopilkkujakin. Lumi tuo työtä runsaslukuiselle joukolle, erityisesti lumialan ammattilaisille. Lisäksi riittävä lumimäärä mahdollistaa hiihtämisestä, mäenlaskusta ja kaikenlaisesta lumiurheilusta nauttimisen koko maassa, myös tyypillisesti räntäisessä ja loskaisessa Etelä-Suomessa.

On kohtalaisen varmaa, että Suomen leveysasteilla talvi tulee jossain muodossa joka vuosi. Siihen siis voi ja pitää varautua. Lumen kanssa tuskaillessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä ennusteet ilmastonmuutoksesta. Tulevaisuudessa luminen talvi voi olla ennemmin poikkeus kuin sääntö.

Satu Nivalainen