Taloustutka: Oma maa mansikka, muu maa mandariini

Kausivaihtelu näkyy elintarvikkeiden saatavuudessa ja hinnoittelussa pitkin vuotta - kotimaisten tuoretuotteiden sesonki on vasta alkamassa, kirjoittaa maatalousekonomisti Heini Toikkanen.

Kirjoittaja on PTT:n maatalousekonomisti. Twitter: @heinitoikkanen

Globaaleilla elintarvikemarkkinoilla olemme tottuneet siihen, että maantieteellisestä sijainnistamme huolimatta ruokakaupassa on vuodenajasta riippumatta tarjolla laaja valikoima erilaisia tuoretuotteita. Kausivaihtelu kuitenkin näkyy kuluttajalle hintojen vaihteluna vuodenajasta riippuen.

Kausivaihtelu näkyy niin ulkomaisten kuin kotimaistenkin hedelmien ja vihannesten saatavuudessa sekä hinnoittelussa: mitä suurempi saatavuus, sitä matalampi hinta ja päinvastoin. Esimerkiksi syksyllä eteläiselle pallopuoliskolle kääntyvä auringonpaiste kypsyttää pikkusitruksia, joiden sesonki näkyy kaupoissa myöhäisestä syksystä kevättalveen asti.

Suomessa kevät jäi tänä vuonna välistä ja valtaosassa Suomea on siirrytty sujuvasti suoraan talvesta kesään. Luonto on ihmeellinen ja ottanut rytinällä kiinni kesän alun lykkääntymisen ja kasvukausi on lähtenyt hyvin käyntiin. Terassi värjäytyy keltaisiksi ja järven pinnalla on ohut siitepölylautta.

Tavallisesti kotimaisten marjojen ja kasvisten sesonki alkaa alkukesästä. Ehkä odotetuimpia uuden sadon tuotteita ovat varhaisperunat ja kotimaiset makeat mansikat. Takatalvi toisensa perään herätti tänä vuonna huolta siitä, ehtivätkö alkukesän parhaat herkut juhannuspöytiin.

Juhannusviikolla varhaisperunat saatiin kuitenkin kuluttajien ulottuville. Valikoimaakin oli ja tarkimmat kuluttajat ehtivät maistelemaan tarjolla olevia lajikkeita ja valitsemaan mieleisensä keskikesän juhlapöytään.

Eikä jälkiruokajäätelöäkään tarvitse syödä saksalaisten mansikoiden kanssa. Ensimmäiset makoisat pitkän päivän makeaksi kypsyttämät kotimaiset mansikat ehtivät kypsyä juuri ennen kesän tärkeintä juhlaa.

Kausivaihtelu näkyy näidenkin sesonkituotteiden hinnoittelussa. Osalle kuluttajista uuden sadon tuotteet ovat itsestäänselvyys ja niitä ostetaan juhannuspöytään hinnasta huolimatta. Osa kuluttajista pitää uuden sadon ensimmäisiä tuotteita liian arvokkaina ja valitsee edullisemman tuotteen.

Kun ensimmäiset uuden sadon tuotteet saapuvat kauppoihin, sato on vielä pieni. Näin ollen markkinoilla on tuotetta määrällisesti vain vähän. Jotta kysyntä pysyy maltillisella tasolla, tuotteen hinta on korkealla. Kasvukauden edetessä sadon määrä kasvaa. Samalla tuotteen hinta laskee ja kysyntä kasvaa.

Vaikka päivä onkin alkanut jo lyhetä, kesä on vasta päässyt alkuun. Samoin tuoreiden kotimaisten herkkujen sesonki on vasta alkamassa. Nautitaan auringosta, sesongista ja maailman parhaista mansikoista!

Kirjoitus on julkaistu Maaseudun Tulevaisuudessa 26.6.