- Tiedotteet
- Asuminen
Ympäristöministeriön tilaaman selvityksen tarkoituksena on tarkastella ja löytää ratkaisuja asumisoikeuskantaan liittyviin riskeihin. Toimeksiantona oli asumisoikeusyhteisöjen taloudellisen tilanteen selvittäminen ottaen huomioon uudistuotannon tuen lopettaminen, toiminnan riskit, talojen elinkaari ja asumiskustannusten kohtuullisuus. Selvittäjien tehtävänä oli tunnistaa lainsäädännöllisiä ratkaisuvaihtoehtoja tilanteeseen. Ympäristöministeriö käynnistää selvitystyön pohjalta lainsäädäntövalmistelun järjestelmän joustavuuden lisäämiseksi ja riskien vähentämiseksi. Selvityksen toteutti Pellervon taloustutkimus PTT ry yhteistyössä Owal Group Oy:n kanssa.
Asumisoikeus (aso) on toiminut vaihtoehtona asunnon vuokraamiselle ja omistamiselle 1990-luvulta lähtien. Järjestelmä on kuitenkin ajan myötä osoittautunut joustamattomaksi asuntomarkkinoiden muutoksiin vastaamisessa. Järjestelmään liittyy myös valtion riskejä, jotka edellyttävät ratkaisuja.
Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan uusien asumisoikeusasuntojen tuotantotuki loppuu vuoden 2025 jälkeen. Uudistuotannon tuen päättymisen tavoitteena on vähentää valtion riskejä, jos asumisoikeustalojen arvo laskee tai lainoja ei saada maksettua takaisin. Aso-asuntoja on tuotannon loppuessa noin 65 000 ja valtion laina- ja takausvastuut nousevat noin 6 miljardiin euroon.
”Jo edellinen hallitus tunnisti asumisoikeusjärjestelmän joustamattomuuteen liittyvät haasteet ja pyrki muuttamaan lainsäädäntöä ratkaisuvaihtoehtojen lisäämiseksi esimerkiksi vajaakäyttötilanteissa. Asumisoikeusasuntojen määrä on noussut nopeasti ja valtion laina- ja takausvastuut ovat siten kasvaneet. Käyttö- ja luovutusrajoitusten myötä asunnot ovat kuitenkin pysyvästi asumisoikeuskäytössä, vaikka markkinatilanteet muuttuisivat ja kysyntää ei enää olisi”, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala.
Selvityksenkin perusteella vaikuttaa siltä, että uudistuotannon valtion tuen loppuminen tulee käytännössä lopettamaan uusien aso-asuntojen rakentamisen, vaikka kohteita olisi mahdollista rakentaa myös markkinaehtoisesti. Jos valtion tukemaa uudistuotantoa ei tehdä tasaamaan kustannuksia, käyttövastikkeet lähtevät nousuun. Aso-asuntojen korkotuki ja lainan lyhennysohjelma siirtävät lainanhoitokustannusten suurimman paineen laina-ajan loppupuolelle. Asumisoikeusyhtiöt voivat tasata tietyt yhtiön yhteiset kulut kaikkien yhtiön kohteiden kesken, jolloin käyttövastikkeiden kehitys pystytään pitämään tasaisempana. Asukkaiden käyttövastikkeiden kytkös jatkuvaan uudisrakentamiseen on pitkällä tähtäimellä kestämätöntä ja haastaa siten järjestelmää.
Lue koko tiedote: https://valtioneuvosto.fi/-/1410903/selvitys-asumisoikeuskannan-taloudellisesta-tilanteesta-ja-mahdollisista-ratkaisuvaihtoehdoista-on-valmistunut
Lue selvitys: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/166398