Miten ruuantilaus- ja kuljetusfirmat käyttävät dataa? – Uusi tutkimus löysi kahdeksan avaintekijää

Deliveroo, GrubHub, Gobble…ruoantilaus- ja kuljetuspalvelufirmat ovat kovassa kasvussa. Tuore tutkimusartikkeli selvitti, miten tällaiset alustapalvelut käyttävät dataa bisnesmalleissaan, ja mihin elintarvikeketjussa toimivien yritysten kannattaa data-analyysissaan keskittyä. Artikkelin yhtenä kirjoittajana on PTT:n liiketalouden tutkimusryhmän tutkimusjohtaja Seppo Leminen.

Miten ruuantilaus- ja kuljetusfirmat käyttävät dataa? – Uusi tutkimus löysi kahdeksan avaintekijää

 

Deliveroo, GrubHub, Gobble…ruoantilaus- ja kuljetuspalvelufirmat ovat kovassa kasvussa. Tuore tutkimusartikkeli selvitti, miten tällaiset alustapalvelut käyttävät dataa bisnesmalleissaan, ja mihin elintarvikeketjussa toimivien yritysten kannattaa data-analyysissaan keskittyä. Artikkelin yhtenä kirjoittajana on PTT:n liiketalouden tutkimusryhmän tutkimusjohtaja Seppo Leminen.

Tutkijoiden mukaan datankeruu ja käyttö ovat merkittävässä roolissa nykyisten digitaalisten alustapalvelujen kasvussa ja menestyksessä. Monelta alustapalvelulta kuitenkin puuttuu tehokas strategia siihen, miten dataa käytetään luomaan menestyvä datapohjainen liiketoimintamalli.

Artikkeli tarkastelee seitsemää tunnettua ruokatoimituksia tekevää alustapalvelua eri puolilta maailmaa – HelloFresh, GrubHub, Deliveroo, Gobble, Blue Apron, Good Eggs ja Chef’d. Tutkijat löysivät yritysten toiminnasta kahdeksan datan avainkäyttötarkoitusta.

Tutkimuksen mukaan yritykset seuraavat datalla markkinatrendejä ja omaa reaaliaikaista toimintaa, tekevät yhteistyötä eri aloilla toimivien yritysten kanssa, optimoivat jakelua, analysoivat asiakaskäyttäytymistä, tarjoavat asiakaskohtaisesti räätälöityjä palveluja, tarjoavat kausittaisesti vaihtuvia tuotteita ja analysoivat markkinoinnin vaikutuksia yritystoimintaan.

Jokainen yritys ei suinkaan käytä dataa tähän kaikkeen. Laajimmin käytössä on markkinatrendien seuranta. Esimerkiksi saksalainen Hello Fresh hyödyntää Googlen avainsanatyökalua analysoidakseen suosittuja hakuja ja niiden muutoksia tietyillä ajanjaksoilla, ja GrubHub etsii datasta esimerkiksi tietoa siitä, onko vaikkapa vegaaniruuan suosio kasvussa.

Ulkoinen data tuottaa myös arvoa

Datan erilaiset käyttötavat voidaan niputtaa kolmeksi liiketoiminnan buusteriksi, jotka yhdessä vaikuttavat tehokkaan liiketoimintamallin kehittämiseen. Ne ovat 1. nykyisen toiminnan optimointi, 2. tulevan arvon ennustaminen ja 3. kumppanuuksien kehittäminen.

Tutkimus antaa lukuisia suosituksia elintarvikeketjun alustapalveluille. Yritysten pitäisi kehittää data-analytiikkaansa ja jatkuvaa analyysia, joka käyttää sekä jo kertynyttä että reaaliaikaista dataa. Tässä työssä kannattaa keskittyä artikkelissa havaittuihin kahdeksaan avainkäyttöön. Yritysten on hyvä huomata, että oma sisäinen data on hyödyllistä asiakkaiden tuntemiseksi, mutta saatavilla on paljon ulkoista dataa, joka voi sekin tuottaa arvoa. Lisäksi yritysten on syytä kiinnittää huomiota kulttuurisiin- ja ympäristötekijöihin, kuten kausivaihteluun, juhlapyhiin sekä vuodenaikoihin ja niiden vaikutuksiin asiakaskäyttäytymisessä. Osaavan työvoiman löytäminen on niin ikään kriittistä.

”Tutkimustulokset antavat alan yritysjohtajille kattavan ja käyttöön soveltuvan strategian, jolla kehittää datapohjaista lähestymistapaa. Se taas voidaan yhdistää yrityksen alustastrategiaan, jotta saavutettaisiin toimiva datapohjainen liiketoimintamalli”, tutkijat kirjoittavat.

Artikkeli on julkaistu Technology Innovation Management Review -lehdessä, ja se on luettavissa osoitteessa https://timreview.ca/article/1371

Isabelle, D., Westerlund, M., Mane, M., & Leminen, S. 2020. The Role of Analytics in Data-Driven Business Models of Multi-Sided Platforms: An exploration in the food industry. Technology Innovation Management Review, 10(7): 5-16