54. The German Wood Product Markets. Importance of Supplier Characteristics – Prospective Consumption

Erno JÄRVINEN – Ritva TOIVONEN – Raija-Riitta ENROTH. 2002. THE GERMAN WOOD PRODUCT MARKETS. Importance of supplier characteristics – Prospective consumption. Pellervo Economic Research Institute Working Papers No. 54. 44 p. ISBN 952-5299-51-1, ISSN 1455-4623

ABSTRACT: This survey-based study focuses on critical supplier characteristics when the German construction material retailer / wholesaler companies select suppliers for their wood products. It also describes the expected development of consumption of wood products in Germany during the next five years. The data comprises interviews with 75 companies or business units trading wood products. The interviewed companies represent 75% of the value of the total German construction material trade. The results indicate that high product quality, reliability of the supplier, price level and fast delivery schedules are the most important characteristics when the respondents choose suppliers for wood products. None of the supplier countries analysed in this study (Germany, Austria, Finland, Sweden and Canada) performed perfectly with regard to the most critical supplier characteristics. However, German and Austrian suppliers in particular were considered to perform quite well. Finnish producers mostly did moderately well, but regarding product quality the Finnish producers performed well, and as well the German producers. The respondents generally believe that consumption of wood products will increase during the next five years. The strongest growth is expected to occur in flooring materials, wooden houses, wood-based panels and pre-fabricated products.

Key words: Supplier characteristics, wood products, consumption, markets, Germany 
 
Erno JÄRVINEN – Ritva TOIVONEN – Raija-Riitta ENROTH. 2002. PUUTUOTTEIDEN MARKKINAT SAKSASSA. Toimittajayritysten ominaisuuksien merkitys – Kulutuksen kehitysnäkymät. Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen typapereita n:o. 54. 44 s. ISBN 952-5299-51-1, ISSN 1455-4623

TIIVISTELMÄ: Tm survey-tutkimus selvitt niit puutuoteyrityksien ominaisuuksia, jotka ovat trkeimpi saksalaisten puutuotteita myyvien yritysten valitessa tavarantoimittajia. Tm tieto auttaa suomalaisyrityksi arvioimaan omaa kilpailuasemaansa ja havaitsemaan erityisi kehittmiskohteita markkinoinnissaan. Lisksi selvitetn saksalaisyritysten ksityksi puutuotteiden kysyntnkymist. Tutkimuksen aineiston muodostaa 75 saksalaisen, puutuotteita myyvn yrityksen/liiketoimintayksikn haastattelut. Haastateltujen yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kattaa noin 75 % Saksan vuotuisesta rakennustarvikekaupan arvosta. Tulokset osoittavat, ett tuotteiden korkea laatu, toimittajayrityksen luotettavuus, vakaat sek edulliset hinnat ja nopeat toimitusajat ovat kaikkein trkeimpi kriteereit, kun tavarantoimittajia puutuotteille valitaan. Mikn tutkituista maista (Saksa, Itvalta, Suomi, Ruotsi ja Kanada) ei suoriutunut tydellisesti niden kriteerien suhteen, mutta saksalaisyritykset saivat parhaimmat arvioinnit. Suomalaisten katsottiin suoriutuvan kriteereist kohtuullisesti; tuotteiden laadun suhteen suomalaisyritykset saivat hyvn arvosanan ja nousivat samalle tasolle saksalaisten kanssa. Yritykset uskovat, ett puutuotteiden kulutus tulee kasvamaan seuraavien viiden vuoden aikana. Suurinta kasvua odotetaan lattiamateriaaleissa, puutaloissa, puulevyiss ja tuotekomponenteissa.

Avainsanat: Toimittajayritysten ominaisuudet, puutuotteet, kulutus, markkinat, Saksa