Iiro Jussila: Suomen matkailu on uudessa nosteessa kun korona väistyy – mutta ovatko paikalliset verkostot valmiina?

Suomen asema matkailumarkkinoilla saattaa jopa parantua koronan myötä. Ihmiset haluavat nyt matkustaa luonnon helmaan ja kauas ihmismassoista. Turvallisuus ja hyvä terveydenhuolto ovat valtteja nekin, kirjoittaa PTT:n toimitusjohtaja Iiro Jussila.

Kirjoittaja on PTT:n toimitusjohtaja. Twitter: @IiroJussilaPTT

Koronapandemian vaikutukset matkailualaan ovat olleet rajut ympäri maailman. Kansainvälinen liikkuminen on vähentynyt dramaattisesti, ja moni matkailutoimija on selvinnyt pahimman yli lähinnä lisääntyvän kotimaisen kysynnän ansiosta.

Maiden purkaessa pandemiarajoituksiaan moni tähyää jo tulevaisuuteen. Yleistunnelma on positiivinen, sillä ala kasvoi ennen koronaa reippaasti maailmantaloutta nopeammin. Ihmisillä oli keskimäärin enemmän aikaa ja rahaa elämysten kokemiseen kotipaikkansa ulkopuolella. Tämän trendin ennustetaan jatkuvan, kunhan pandemia väistyy.

Suomi, erityisesti Uusimaa ja Lappi, saivat osansa kasvusta. Maailman tähdet latasivat sosiaaliseen mediaan toistuvasti kuvia varsinkin Lapin talvesta. Korona iski kasvuun loven ja laittoi monet yrittäjät ahtaalle. Se ei kuitenkaan poistanut pidemmän aikavälin myönteisiä näkymiä.

Itse asiassa Suomen asema saattaa jopa parantua koronan myötä. Ihmiset haluavat nyt matkustaa luonnon helmaan ja kauas ihmismassoista. Turvallisuus, tasokas terveydenhuolto ja hallinnon kiitelty toiminta koronakriisin hallinnassa eivät ainakaan vähennä kiinnostusta matkustaa meille.

Alan toimijoiden tulevaisuususkosta kertovat lukuisat investoinnit ympäri Suomen. Lapin lisäksi Saimaa nostaa päätään. Ala saa tärkeää julkista tukea, sillä matkailualan kestävän kasvun ja matkailuyrittäjyyden lisääntymisen tukeminen ovat osa Marinin hallituksen ohjelmaa.

Paljon tapahtuu myös maakuntien ja kaupunkien vetämänä. Tämä onkin tärkeää, sillä tulevaisuuden mahdollisuuksiin tarttuminen edellyttää toimivia paikallisia ja alueellisia verkostoja. Matkailijoiden elämykset ja asiakaskokemus eivät perustu vain yhden matkailuyrittäjän toimintaan, vaan kokonaisuuteen, jonka he matkallaan kohtaavat.

Matkailun edistämiseksi työtä tekevien onkin tärkeää kysyä itseltään, millaisessa verkostossa he toimivat, onko verkko ehjä vai kaipaako se paikkaamista. Yrittäjien ja viranomaisten on muodostettava yhteinen käsitys tavoitelluista matkailijoista ja siitä, mitä näiden odotusten täyttäminen ja ylittäminen kultakin verkoston osalta vaatii.

Liikkeelle pitää lähteä siitä, miltä kaikki näyttää asiakkaan silmin.

Kirjoitus on julkaistu Maaseudun Tulevaisuudessa 3.8.2020.