Ei sen pidäkään olla helppoa

Valtion ensi vuoden budjettiesityksessä halutaan parantaa talouskasvun edellytyksiä tukemalla yrittäjyyttä ja investointeja. Tärkein veropoliittinen uudistus on yhteisöveron alennus 4,5 prosenttiyksiköllä 20 prosenttiin. Veromuutos siis kannustaa investoimaan suurempien tuottojen muodossa ja positiivista signaalia halutaan lähettää erityisesti niille yrityksille, jotka voivat valita sen maan, minne voittonsa kotiuttavat tai yritystoiminnan sijoittavat.

Nykyisessä hitaan kasvun vaiheessa uutta arvonlisää ei synny vain perinteisen osaamiseen perustuvalla liikevaihdon maltillisella kasvulla. Talouskasvun käynnistämiseksi tarvitaan myös uutta luovaa yritystoimintaa. Sitä ei valtiovalta pysty itse kehittämään. Tarvitaan aidosti uusia innovaatioita, mahdollisuuksien löytämistä ja tilaisuuksiin tarttumista.

Uusille alueille siirtyminen vaatii ponnisteluja, ryhmätyötä, uusia yhteistyökumppaneita, suunnittelua, ideointia, riskienottoa. Finanssikriisin aikaan suomalaisten yritysten taseet olivat hyvässä kunnossa, mikä kertoi kerätyistä voitoista. Viimeistään nyt nuo varat tulee käyttää siihen, että mennään uusille alueille, jo muiden valtaamille reviireille ja nykyisen mukavuusalueen ulkopuolelle. Uusien markkinoiden lisäksi innovaatioita syntyy myös prosessien ja hankintaketjujen tehostamisesta.

Amerikassa menestystä saaneessa Breaking Bad -televisiosarjassa kuvataan kärjistetty tarina menestyjästä. Intohimoiseksi ja ahneeksi muuttuva kemianopettaja alkaa syöpään sairastuttuaan valmistaa metamfetamiinia, kemiallista huumetta. Alun perin huumebisnekseen siirtymisen motiivi on selvitä syöpähoidon kustannuksista ja tarjota perheelle turva menehtymisen varalta.

Vähitellen menestys alkaa muuttamaan opettajan yksisilmäiseksi ahneeksi roistoksi. Keinoja kaihtamatta, vain omaan tuotteeseensa uskoen Walter White raivaa tieltään vastustajat ja suostuu sopimuksiin vain itseään hyödyttävien osapuolten kanssa.

En usko, että näin yksisilmäinen ohjekirja sopisi nykyaikaiselle yrittäjälle, vaikka Economist-lehti juuri rinnastikin Walter Whiten toiminnan sellaiseksi. Minkä tahansa projektin toteuttaminen vaatii yhteistyötä, missä kumppaneihin pitää luottaa. Todellinen tuottavuus syntyy ristiriitaisista näkemyksistä ja niiden yhteensovittamisesta. Todellinen menestys taas perustuu lopulta yhteisesti jaettuun ja kirkastuvaan tavoitteseen.

Blogi on julkaistu myös Maaseudun Tulevaisuuden PTT:n taloustutka palstalla 7.10.2013.