- Blogit
- Ruoka
Digitalisaatio on päivän muotisana ja siltä odotetaan vauhtia Suomen laahaavaan talouskasvuun. Digitalisaatiolla tarkoitetaan toimintojen muuttamista niin, että ne ovat tietokoneiden tehtävissä. Laajemmin sen tarkoittaa toimintotapojen automatisointia. Se mihin ennen tarvittiin ihmisen työpanosta tai fyysisten esineiden liikuttelua, hoituu tietokoneilla tietoverkossa.
Musiikin digitalisaatio tarkoitti äänilevyn ja levykaupan korvautumista musiikin toistopalvelulla internetissä. Verkkoon ovat siirtyneet myös lehdet, kirjat ja pankkipalvelut.
Digitalisaatio ei kuitenkaan vaikuta pelkästään tuotteisiin ja palveluihin, jotka ovat helposti siirrettävissä tietoverkkoon. Se tarkoittaa myös uusien digitaalisten palveluiden yhdistämistä koneisiin ja laitteisiin.
Hyvä esimerkki tästä on John Deere. Yhtiön myymät traktorit toki kyntävät edelleen pellolla eivätkä tietoverkossa, mutta nykyään ne keräävät kokoajan myös tietoa. Tieto siirtyy pilvipalveluun, joka analysoi tiedon ja auttaa päätösten tekemisessä. Fyysiseen laitteeseen on siis lisätty digitaalisia palveluita, joka lisäävät oleellisesti laitteesta saatavaa hyötyä.
Digitalisaation tuntuvasta etenemisestä huolimatta talouskasvu ei ole näyttänyt kuitenkaan vauhdittuvan. Tuottavuuden kasvu on viime vuosina päinvastoin hidastunut. Digitalisaation ja uuden teknologian lupaama hyöty ei näytä realisoituvan.
Uuden teknologian käyttöönotto on kuitenkin vielä lapsen kengissä. Monesti palvelut ovat vielä kömpelöitä ja käyttäjiksi ovat ryhtyneet vai kokeilunhaluisimmat. Hyötyjen todellinen realisoituminen edellyttää uuden teknologian laajaa käyttöönottoa ja eri palveluiden yhtyeensopimista. Useimmat käyttäjät ja yritykset ovat edelleen ymmällään uusien palveluiden vyöryn edessä.
Aikaisempienkin teknologian muutosten kanssa on ollut sama juttu. Niiden hyödyntäminen niin, että ne todella näkyvät talouskasvussa kestää varsin pitkään. Digitalisaatio mahdollistaa kuitenkin todellisen vallankumouksen monella alalla, myös maataloudessa.
Periaatteessa teknologia on jo olemassa siihen, että traktori osaa maaperä- ja markkinatietojen pohjalta tehdä kylvösuunnitelman, tilata siemenet ja lannoitteet verkkokaupasta sekä päättää sääennusteen perusteella, koska se käy tekemässä peltotyöt. Ja samalla se tekisi sen kuuluisan tuottavuusloikan.
Taloustutka on julkaistu myös Maaseudun Tulevaisuuden PTT:n taloustutka -palstalla 23.11.2015