- Ruokamarkkinat
- PTT Raportteja
Tiivistelmä
Raportissa tarkastellaan ruuan hinnan merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymi-seen erityisesti vuosina 2024–2025 sekä eri elintarvikeryhmien kulutuksessa tapahtuneita muutoksia ja muutosnäkymiä. Selvityksen aineistona oli syksyllä 2025 toteutettu kuluttajakysely, jonka kohderyhmän muodostivat 18–79-vuotiaat. Ajankohtaisina kysymyksinä tarkasteltiin lisäksi kuluttajien käsityksiä kaupan omista merkeistä, valmisruokien kulutusta, naudan jauhelihan ostokäyttäytymistä sekä käsityksiä kansallisista ravitsemussuosituksista. Kyselyyn vastasi 1 197 kuluttajaa. Ruuan hinta oli tärkein ruuan ostokriteeri kaikissa tuloluokissa mutta korostui eniten alimmissa tuloluokissa. Kuluttajilla oli vahva mielikuva kaupan omien merkkien edullisuudesta verrattuna teollisuuden brändituotteisiin. Laadun osalta iso osa kuluttajista näki kaupan omat merkit ja teollisuuden brändituotteet pääosin samantasoisina. Kuluttajat arvostivat kotimaisen ruuantuotantoa, mutta käytännön valintoja ohjaa yhä ennen kaikkea hinta.
Asiasanat: Elintarvikkeet, hinta, kuluttajat, ostokäyttäytyminen, ruoka, PL-tuotteet
Abstract
The report examines the significance of food prices for consumer purchasing behavior, particularly during 2024–2025, as well as changes and future prospects in the consumption of different food categories. The study is based on a consumer survey conducted in autumn 2025 among individuals aged 18–79. In addition, topical issues such as consumer perceptions of private label (PL) products, consumption of ready meals, purchasing behaviour regarding minced beef, and views on national dietary guidelines were explored. A total of 1197 consumers responded to the survey. Food price emerged as the most important purchasing criterion across all income groups, though it was emphasized most strongly among those in the lowest income brackets. Consumers had a strong perception of PL-products being more affordable than branded industrial products. In terms of quality, a large share of consumers considered PL and branded products to be largely equivalent. While consumers valued domestic food production, their practical purchasing decisions continued to be driven primarily by price.
Key words: Food, groceries, price, consumers, purchasing behaviour, PL-products