Kansantalouden tutkimusryhmä
10 toukokuu 2019
Hankkeessa vastataan seuraaviin kysymyksiin: 1. Kuinka dieselöljyn verotuki jakautuu polttoaineketjun, kuljetuspalveluyritysten, kuljetus-palveluja käyttävien yritysten sekä kotitalouksien kesken? 2. Mitkä ovat dieselöljyn verotuen ja käyttövoimaveron vaikutukset ympäristöön, erityisesti kasvihuonepäästöihin? 3. Millaisia alueellisia ja taloudellisia vaikutuksia dieselöljyn verotukeen liittyy? 4. Onko nykyinen dieselöljyn verotuen ja käyttövoimaveron yhdistelmä rakenteeltaan tehokkain tapa toteuttaa hyötyliikenteen alhaisemmat kuljetuskustannukset? 5. Mitä vaikutuksia aiheutuisi verotuen poistamisesta? Hankkeen tulokset integroidaan osaksi liikennepoliittista-, työvoimapoliittista- sekä aluesuunnittelua ja -päätöksentekoa eri tasoilla, joita ovat valtakunnan taso, maakuntataso ja kuntataso. Tiivistetysti esitettävän hankkeen yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy uusien laajempien, tarkempien ja yhdenmukaisempien arviointikehikoiden käyttöönotolla ja soveltamisella.
Valtioneuvoston kanslia
PTT, Merit Economics
Olli-Pekka Ruuskanen
Juha Honkatukia, Merit Economics, Naufal Alimov, Peetu Keskinen, Juuso Villanen PTT ry
https://www.ptt.fi/ajankohtaista/uutiset/dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla.html