Uutiset

Tiedote: Lähes 90 prosenttia kaikista 2010-luvun suomalaisista innovaatioista tukee kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista

2.joulukuu 2019

Tutkimus: Innovaatioilla on keskeinen rooli kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemisessa

Suomalaiset yritykset ovat alkaneet huomioida ja tunnistaa kestävän kehityksen mahdollisuuksia innovaatiotoiminnassaan: lähes 90 prosenttia kaikista tämän vuosikymmenen suomalaisista innovaatioista tukee kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksessa havaittiin, että kestävän kehityksen innovaatiot tuottavat lisäarvoa yrityksille. Lisäksi tutkimus toi esille tulevaisuuden kehityskulut, joita tarvitaan YK:n kestävän kehityksen saavuttamiseksi.

Innovaatioilla on mahdollista tuottaa ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen, terveydenhoitoon, ravinnontuotantoon ja kaupungistumiseen. Innovaatioilla on siis keskeinen rooli kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemissa, kertoo valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimus. Tutkimuksen toteuttivat osana valtioneuvoston vuoden 2018 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa Teknologian tutkimuskeskus VTT, Pellervon taloustutkimus PTT, 4front, Motiva ja Owal Group.

Lue koko tiedote Tieto käyttöön -sivustolta täällä (linkki).