Taloustieteilijöille ei ole koskaan tuottanut hankaluuksia töksäyttää tieteenalan ulkopuolisen korvaan hankalia ja epämiellyttäviä sutkautuksia. Ammattikunnallemme tulee tyypillisesti tyköistuvien pukujen mukana suunnaton itsevarmuus ja usko siitä, että tietenkin kaikki muutkin ymmärrät mistä on kyse ja tarkoitamme taatusti pelkkää hyvää.
Moni meistä seuraa somessa erilaisia influenssereita eli vaikuttajia. He voivat olla vaikka kiipeilyn tai ruuanlaiton harrastajia, jotka esittelevät elämäntapaansa ja arkeaan Instagramissa tai pitävät aiheeseen liittyvää blogia. Eikä somevaikuttaja olisi ”vaikuttaja”, ellei hänen valinnoillaan olisi myös vaikutusta seuraajien kulutusvalintoihin.
Kämpässä - Kuka maksaa Löppösen vedet? oli 2000-luvun alussa kuvattu opetusvideo, joka allekirjoittaneelle näytettiin tamperelaisen yläasteen kotitalousluokassa. Lyhytelokuvassa Löppönen ystävineen muuttaa pois lapsuudenkodeistaan kimppakämppään, eikä yllätyksiltä vältytä. Tarinan edetessä ystävyksille valkenee, että elämisen kustannuksia on vielä vuokran jälkeenkin. Videolla on onnellinen loppu, mutta Löppösen ei olisi tarvinnut oppia kaikkea kantapään kautta.