Ajankohtaista

Ryhmä-älyllä kasvu-uralle

6.huhtikuu 2020
Raija Heimonen
KATSO KIRJOITTAJAN MUUT ARTIKKELIT»

 

Kirjoittaja on PTT:n liiketaloustutkija Raija Heimonen /// Twitter: @raija_heimonen

 

Elämme poikkeusaikaa, joka lisää luovuutta uusien toimintatapojen oppimisessa ja käyttämisessä. Näin koronaviruksen aikaisena etätyöläisenä, äitinä, lapsena ja ystävänä huomaan väistämättä, mitä olisi arki ilman digitaalisia palveluja.

 

Kiinnostukseni virtuaaliseen maailmaan ja sosiaaliseen mediaan on tuottanut ahaa-elämyksiä. Arki sujuu mallikkaasti ja sosiaalinen yhteydenpito on mutkatonta poikkeusoloista huolimatta. Testailen eri ohjelmia ja kaivan esiin puhelimestani sovelluksia, joista en ole aikaisemmin ollut tietoinen.

Lääkkeiden tilaus ja toimitus äidilleni sujuu verkkoapteekin kautta. Ruokakassin pystyy tilaamaan kotiovelle. Asiantuntijat järjestävät laadukkaita webinaareja. Kollegoihin voi pitää yhteyttä virtuaalisesti. Toki vasta tulevaisuus näyttää, kuinka moni uusista tavoistani jää pysyviksi.

 

Toisin sanoen, olen ymmärtänyt disruptiivisten innovaatioiden arvon.

 

Sanaparilla tarkoitetaan uutta tuotetta, teknologiaa tai toimintatapaa, joka aiheuttaa markkinoilla aluksi häiriötä, mutta yleistyessään muuttaa olennaisesti arkea ja yhteiskuntaa. Mullistaville innovaatioille on tyypillistä, että ennen lopullista läpimurtoa ne ovat saaneet osakseen paljon kritiikkiä ja vähättelyä.

 

Elämme aikaa, jolloin moni uusi ja tuntematon yritys tekee läpimurtonsa markkinoille. Yritysten yhteistyö eri sidosryhmien kanssa on lisääntynyt. Uusia ideoita arjen tarpeisiin syntyy, ja vanhoja toimintatapoja jalostetaan nykyaikaan sopiviksi. Tässä olennaisen tärkeää on ryhmä-äly.

Idean jalostuminen kaupalliseksi menestykseksi tarvitsee luovaa yhteistyötä kuluttajien, yritysten, tutkimuslaitosten ja yliopistojen, etujärjestöjen sekä virkamiesten välille. Myös verkostoituminen ja yhteistyön rakentaminen Suomen rajojen ulkopuolelle on tärkeää.

 

Hyvät ideat eivät jalostu menestykseksi ilman asiakkaita ja pääomaa. Tutkimuksen ja tuotekehityksen tavoitteena on oltava globaalit markkinat, sillä perustuuhan taloutemme tuottavuuden kasvu suurelta osin menestyneisiin innovaatioihin.

 

Ryhmä-älyn hauskuus ja tuottavuus perustuvat siihen, että kaikki voivat oppia toinen toisiltaan uutta. Into ja ilo vievät pitkälle. Rentous ja luottamus ovat kekseliään tiimin voimavaroja. Innovaation johtaminen vaatii pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja olemassa olevan tiedon ja taidon yhteen linkittämistä.

 

Katse tulevaan - nyt on otollinen aika uusille innovaatioille ja palveluiden kehittämiselle!

 

Kirjoitus on julkaistu Maaseudun Tulevaisuudessa 6.4.2020