Ajankohtaista

Fokus kauratuotteiden vientiin

28.lokakuu 2019
Raija Heimonen
KATSO KIRJOITTAJAN MUUT ARTIKKELIT»

Kirjoittaja on PTT:n liiketaloustutkija Raija Heimonen /// Twitter: @raija_heimonen

 

Maistuville kauratuotteille uskotaan olevan aitoa kysyntää maailman markkinoilla. Yhä useamman kuluttajan vitsaus on liian korkea veren kolesteroli tai keliakia. Suomalainen puhdas kaura on täydellinen raaka-aine mitä innovatiivisimpiin terveystuotteisiin - jopa vientituotteiksi asti. Kasvavina markkina-alueina siintävät niin Eurooppa, Pohjois-Amerikka kuin Aasiakin.

Elintarvikkeiden vienti on kuitenkin taitolaji. Ihmisten makutottumukset eroavat jopa naapurimaittain yllättävän paljon. On tärkeää, että kaurasta kyetään valmistamaan tuotteita, jotka kutkuttavat ihmisten makuhermoja myös Suomen rajojen ulkopuolella. Terveellisen ruoan ei tarvitse olla mautonta eikä sen vahvuuksista viestiminen paatoksellisen saarnaavaa.

Ennen suuria myyntiponnistuksia markkinat ja kuluttajien mielipiteet tuotteista on kuitenkin tutkittava ja analysoitava. Kuluttajalähtöisyys on elintarvikkeiden kehittämisen ja myynnin onnistumisen kannalta se tärkein asia. Kuluttaja päättää, mitä hän kerää ostoskoriinsa ja mistä on halukas maksamaan. Tuotekehitys ei saa olla vain tutkimuskeskeistä innostusta.

On löydettävä tehokas ja toimiva jakeluketju, joka huolehtii tuotteen laajasta saatavuudesta. Suomen syrjäinen sijainti globaaleilta markkinoilta on väistämätön tosiasia. Tehokas logistiikka asettaa omat haasteensa. Yritysten välinen yhteistyö myynnissä, jakeluverkoston rakentamisessa ja logistiikassa on hyvä pitää maailman valloituksessa mielessä.

Tiedon vaihto ja yhdessä toteutetut toimenpiteet läpi ruokaketjun voivat olla avain moniin kansainvälistymisen haasteisiin. Elämme digitaalisuuden aikakautta. Yhteistyö yli toimialojen ja maan rajojen on usein hyödyllistä.

Suosikkituotteeksi kasvaminen vaatii kuitenkin aina kuluttajan omakohtaisen makuelämyksen. Herkkujen pariin aina palataan ja hyvistä makukokemuksista kerrotaan spontaanisti sosiaalisessa mediassa. Tässä suhteessa suomalaisten on hyvä olla proaktiivisia ja tuoda rohkeasti kauratuotteita ulkomaalaisten ulottuville.

Paikallista kulttuurituntemusta ja makutottumuksia ei ole syytä pitää itsestäänselvyyksinä. Kuluttajilta saatu palaute ja todellisten tarpeiden tunnistaminen ovat suuri apu tuotteiden jatkokehittelyssä ja brändäyksessä.

Tuotteen menekkiä edesauttaa huomiota herättävä pakkaus, joka on asetettu kaupassa sopivalle näköetäisyydelle. Ideaalitapauksessa sydänystävällisen kauratuotteen viimeistelisi persoonallinen puupohjainen biopakkaus, josta kuluttajan olisi helppo selvittää raaka-aineiden ja pakkauksen alkuperä.

 

Kirjoitus on julkaistu Maaseudun tulevaisuudessa 28.10.2019