Blogi

Tutkijoidemme kolumneja sekä juttuja tutkimusaiheistamme ja teemoistamme.

"Kahden maatalousministerin maa" Tapani Yrjölä, 16.10.2006

  • Maailmassa on tiettävästi vain yksi maa, missä on kaksi maatalousministeriä. Ministereistä toinen toimii ministeriössä, joka keskittyy maataloustuotantoon, kun toisen ministeriössä mietitään maatalouden kehittämistä. Tämä maa on muutenkin panostanut viime aikoina voimakkaasti maataloutensa kehittämiseen. Tehty työ on kantanut myös hedelmää. Esimerkiksi viljantuotanto on kaksinkertaistunut ja naudanlihantuotanto lähes kolminkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana.

    Kyseessä on tietysti Brasilia. Tuotannon kasvaessa myös Brasilian maatalousvienti on kasvanut nopeasti. Maataloustuotteiden vienti on yli kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana, ja Brasilia vie nykyisin lähes kolmanneksen maataloustuotannostaan. Rahkeissa olisi kuitenkin varaa enempäänkin.

    Brasilialaiset maataloustuotteet ovat jo nyt tunkeutuneet voimakkaasti eurooppalaisille markkinoille. Kasvun jatkuessa brasilialainen pihvi tulee varmasti nykyistäkin useammin vastaan myös Suomessa. Erityisen voimakkaasti Brasiliassa on panostettu bioenergiaan ja varsinkin bioetanolin tuotantoon. Vaikka bioetanolistakin yli 15 prosenttia menee vientiin, sen kasvun moottorina on ollut voimakas kotimainen kulutus. Viime vuonna kaikista Brasiliassa myydyistä autoista jo 38 prosenttia oli sellaisia, joissa voidaan valita polttoaineeksi bensiinin lisäksi bioetanoli.

    Vakaa kotimainen kysyntä takaa bioetanolin tuotannolle vakaan pohjan, jolle on hyvä rakentaa myös lisääntyvää vientiä. Toinen vientiä helpottava tekijä on hyvä kilpailukyky. Yhdysvalloissa, joka on Brasilian ohella maailman suurin bioetanolin tuottaja, bioetanolin tuotantokustannus on kaksin- tai jopa kolminkertainen Brasiliaan verrattuna. Luonnonolot selittävät tätä tietysti osittain, mutta väheksyä ei sovi myöskään tutkimus- ja kehitystyön merkitystä. Usko bioetanolin vientimarkkinoiden kasvuun on maassa vahvaa, ja alan yrityksen tekevät varsin suuria investointeja infrastruktuurin, jonka avulla bioetanolia saadaan kuljetettua sisämaan tuotantoalueilta satamakaupunkeihin.

    Brasilialaista bioetanolia tuodaan jo nyt runsaasti Ruotsiin. Reitti meillekin olisi siis tuttu lähes perille asti. Siksi Suomessakin kotimainen biopolttoaineisiin liittyvä tutkimus ja tuotekehitys on hyvin tärkeää, jotta varsin kilpailukykyinen brasilialainen bioetanoli ei valtaa markkinoita kokonaan. Sille kun näyttää olevan kirjaimellisesti vain taivas kattona. Brasilialainen lentokonevalmista Embraer on nimittäin kertonut selvittävänsä mahdollisuuksia käyttää bioetanolia lentopolttoaineena.

    tapani.yrjola@ptt.fi